Борисав Станковић
(1876-1927)
Један је од зачетника модерне српске прозе по стилу, психологији личности и уметничким поступцима. На његов књижевни рад највише су утицала сећања из детињства. Изразити је регионалиста. Рано је остао без родитеља а бригу о њему је преузела бака, која му је пробудила љубав према прошлости породице и родног града. Отуд је Врање које приказује у делима, заправо Врање из његовог детињства.
Школовао се у Врању, Нишу и Београду. Дипломирао је економију на Великој школи. Радио је као чиновник. За време аустријске окупације, бавио се књижевним радом. Зато је оптужен за недостатак патриотизма и бојкотован након рата. То је тешко поднео и престао је да пише.
Књижевно стваралаштво је започео песмама, а потом је писао приповетке, романе и драме. У његовом делу приметни су утицаји руске, пољске и француске прозне књижевности XIX века, а, нарочито, Достојевског.
Дела:
приповетке: Из старог јеванђеља, Стари дани, Божји људи, Покојникова жена, Наш Божић, Његова Белка;
романи: Нечиста крв, Газда Младен, Певци (недовршен);
драме: Коштана, Ташана, Јовча.
Нечиста крв – истраживачки задаци:
- Слике старог Врања. Економске и друштвене промене, узроци и последице.
- Хаџијска чорбаџијска средина. Сељачки и чивчијски сталеж. Психологија и менталитет једних и других. Традиција и наслеђа.
- Уочите психолошке одлике јунака и њихове поступке и понашање. Како их писац психолошки уобличава? Да ли је то уобичајен начин психолошког сликања? Нађите одломке из којих се види овај начин уобличавања личности.
- Како почиње роман? Зашто Станковић даје генеалогију чорбаџијске лозе ефенди-Мите? Окарактеришите хаџи-Трифуна. Како живе његови потомци? Положај жена и мушкараца у породици хаџи-Трифуна. Лик Цоне. Стимболичност наслова романа.
- Анализирајте лик Софке. Софкин портрет (пронађите и прочитајте). Свет њених снова и сумњи. Две Софке. Како се код ње манифестује "нечиста крв"? Однос околине према Софки и Софке према околини. Зашто се одлучује на жртву? Однос према оцу. Сцена сукоба са оцем. Зашто се противи очевој вољи? Зашто пристаје на удају? Пажљиво прочитајте сцену у амаму и протумачите је. Шта тада Софка схвата? Венчање, одлазак у газда-Маркову кућу. Размислите зашто Софка трпи малтретирање. Шта њена судбина симболизује?
- Лик ефенци-Мите. Портрет. Однос према породици. Понашање за време просидбених и свадбених свечаности. Зашто се одлучује да Софку уда за сељака? Када кулминира његова мржња према зету? Однос писца према ефенди-Мити.
- Анализирајте лик газда-Марка. Шта за њега значи то што сина жени Софком? Однос према Софки.
- Начини изражавања, обликовања фабуле у роману. Како постиже субјективност казивања? Чиме постиже лирску интонацију? Функција описа – упоредите опис старог Врања – градске средине и сеоске средине. Како се ствара утисак да лик сам говори?
- Која ванлитерарна средства изражавања користи Станковић? Објасните како се музиком, песмом и игром врши класна диференцијација. Откријте функцију музике, дисхармоничних ритмова у часу одласка у амам. Каквог су тона песме у амаму? Која је њихова функција? Који је мотив песме која се чује у сцени просидбе? Која је њена функција? Зашто се мелодија мења при уласку просилаца у кућу? Објасните симболику Тодорине сметености при игрању првог ора током свадбе. Зашто Софка игра? Каква музика прати свадбену поворку? Симболика звона који прате поворку. Ко води обредну службу? Објасните ту симболику. Наведите стихове који се истичу у току обреда и објасните њихову функцију. Функција музике у трећем делу свадбеног обреда. Када се последњи пут појављује звук звона у роману и шта означава?
- У коју бисте врсту романа, по проблему који је обрађен, начину сликања, сврстали ово дело?
- Књижевне одлике Станковићевог романа. Новине које уноси у српску прозу у погледу ликова, мотивације, композиције дела…
Оставите одговор