Рођен је 1921.
Савремени романсијер.
Учесник НОБ-а. После рата, био је политички ангажован.
Крајем седме деценије двадесетог века отвара питање Косова и постаје опозиција Јосипу Брозу Титу.
Био је први председник Савезне Републике Југославије.
Члан је САНУ.
Више о животу Добрице Ћосића на сајту Википедије
Литература о Коренима:
- Вукашин Станисављевић, Корени Добрице Ћосића, Портрет књижевног дела, ЗУНС, Београд, 1982.
- Драган Јеремић, Добрица Ћосић, Прсти неверног Томе, Београд, 1965.
- Предраг Палавестра, Корени Добрице Ћосића, Нови Сад, 1955.
- Мирослав Ерегић, Земља и људи у Коренима и Деобрама (предговор књизи Корени), Београд, 1981.
Текст романа Корени можете преузети са сајта Антологије српске књижевности
Истраживачки задаци
- Одакле Ћосић узима грађу за свој роман? Који је временски период обухваћен овим романом? Шта је тема романа? На чему је тежиште дела? Које проблеме Ћосић захвата на породичном плану? Како писац са породичног прелази на национални план? Који проблеми доминирају на националном плану?
- Протумачите наслов романа и повежите са њим два суштинска питања романа: питање порекла и питање наследника.
- Где су корени породице Катића? Који догађаји су везани за настанак и порекло Катића? Зашто нас Ћосић обавештава о пореклу Катића? Ко је стабло ове породице? А гране? Колико генерација је приказао писац? Ко су представници прве, ко друге, а ко треће генерације Катића? Које епохе су приказане у роману? Какву слику о Србији писац даје кроз ове епохе? Који је основни покретачки мотив романа? Који егзистенцијални и морални мотиви настају из овог основног, покретачког?
- Обратите пажњу на композицију романа. Која је функција Пролога и Епилога у структури романа? Како почиње, а како се завршава роман? Ко почиње и завршава роман? Којом техником се Ћосић служи у излагању догађаја? Зашто је напуштен хронолошки ток? По ком приниципу се прича гради? У колико праваца се развија романескна прича? У којој је функцији приказивање текућег времена? А прошлости? Којим се уметничким поступком служи писац у приказивању прошлости?
- Окарактеришите Аћима Катића. Шта га покреће на акцију? Које га особености издвајају као сељачког вођу? Како се понаша у борби за своје политичке циљеве? Како се односи према сељацима? Који су узроци његових личних и политичких пораза? Зашто не може да се уклопи у ново време? Објасните његов однос према синовима? Због чега је разочаран у Ђорђа? А у Вукашина? Шта му је једина утеха? Наведите примере Аћимове националне искључивости.
- Објасните двојство у личности Ђорђа Катића? На ком плану је он моћник? Како манифестује своју силу и моћ? Шта је узрок његовог очаја? Када се види његова друга, несигурна страна? Који план преовлађује у роману? Објасните његов однос према Симки. Какав му је однос према сину?
- Окарактеришите Симку. Где су њени корени? Објасните њен однос према Ђорђу. Зашто трпи његове увреде? О чему сања? Какав јој је став према прељуби? Зашто се подала Толи Дачићу?
- Којим идејама је надахнут Вукашин? Кога он представља? Шта га раздире? Када се преиспитује?
- Коју улогу има у роману Никола? Шта је то мистично и митско у његовој личности? Која га особеност чини сродним Аћиму? Која мутна сећања о очевој смрти носи? Како су та сећања личне и колективне несреће деловала на Николу? Пронађите примере Николине епске, хајдучке свести и менталитета. Када почиње његова деградација? Зашто га Ћосић слика као човека без места и датума рођења и смрти, без презимена и корена? У какав симбол он прераста?
- Чији је представник професор Андра? На којим принципима је он одрастао? Која он разочарења доживљава? До каквог закључка о обреновићевској Србији долази?
- Окарактеришите Толу Дачића. Какав му је однос према Ђорђу? Када се осећа супериорнијим од газде? У којим тренуцима се јавља његова интимна побуна? Зашто она не прераста у сазнање о социјалној неправди?
- Који поступак користи Ћосић при приказивању конкретног свакодневног живота? Којим уметничким средствима се служи у приказивању унутрашњег духовног тока? Ко све приповеда роман? Утврдите функцију старца Николе као наратора.
- Пронађите елементе традиционалног и модерног проседеа у роману. Шта је то роман тока свести? Како Ћосић гради ликове? Како осветљава свесно и подсвесно код ликова?
- Обратите пажњу на језичко-стилске особености романа. Шта закључујете? Којим стилским средствима се користи Ћосић?
Оставите одговор